چرانمي خواهند دولت موفق شود؟

عدالت ، گمشده انسان ها و نياز آنهاست. از شام شب هم واجب تر است. آدميان از بسياري از توقعات خود مي گذرند، اما وقتي پاي عدالت به ميان مي آيد، گويي دوست دارند پافشاري کنند و اين توقع را بدون اين که حتي يک روز صبر و تحمل داشته باشند، برآورده ببينند.
دکتر احمدي نژاد، در تبليغات انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري ، گفتماني را مطرح کرد که گرچه نو نبود، اما جاي خالي اش در همه جا رخ مي نمود.
او اگر از اقتصاد سخن گفت ، توسعه را از دالان عدالت عبور داد و اگر به رشد اشاره کرد، آن را با عينک برابري اجتماعي نگريست.
اين شعار احمدي نژاد رويکردي فراگير در ميان شهروندان داشت به طوري که او را به دفتر رياست جمهوري برد، اما همان شهروندان دوست دارند خيلي زود طعم عدالت را بچشند.
طبيعي است آنان که گفتمان عدالت را باور ندارند، در اين ميان به تخطئه اين شعار بپردازند و با مقايسه سريع و گاه نادرست شعار عملکرد دولت ، قوه مجريه را در اجراي وعده هايش ناکارآمد معرفي کنند.
رئيس جمهور، در آخرين سخنانش در جمع هاي دانشجويان ، احزاب ، تکيه اش بر تاريخ پر فراز و نشيب 27سال گذشته انقلاب اسلامي است.
به زعم او، اين سابقه به اندازه کافي افتخارآميز هست که بتوان آينده را بر آن بنا نهاد. احمدي نژاد مي گويد بايد دوباره به متن انقلاب رفت و ارزشها را دوباره از آنجا کاويد.
اين رويکرد، با آنچه بعضا از سوي برخي سياستمداران 8سال گذشته مطرح شده ، تفاوت هاي بنيادين دارد. طي سالهاي پيش، بارها با مواضع تجديدنظر طلباني (رويزيونيست ها) روبه رو بوده ايم که تاريخ انقلاب را زيرسوال برده اند.
دفاع مقدس ، اشغال لانه جاسوسي ، مبارزه با زياده خواهي هاي غرب ، افزايش توانمندي هسته اي و... از محورهايي است که به طور جدي در جرگه جناح دوم خرداد مورد چالش قرار گرفت و گاه از بعضي حرفها، بوي ندامت از گذشته و زير سوال رفتن ديرينه هاي درخشان ، استشمام شد. عدالت اجتماعي نيز يکي از مقوله هايي بود که گاه در تئوري و نظر و گاه در عمل ، مورد ترديد قرار گرفت.
پذيرش نسخه هاي اقتصادي موسسات بين المللي برمبناي برگزاري جلسه توديع با باورهاي ديني و انقلابي و معارفه اقتصاد و سرمايه محور بود. احمدي نژاد اما با شجاعت و جسارت ، دوباره صفحاتي از تاريخ ارزشهاي انقلاب را بازخواني کرد.

مخالفان جدي
طبيعتا آنچه احمدي نژاد به دنبال آن است ، تغيير ساختارهاي پيشين است و محافظه کاران واقعي (يعني کساني که نمي خواهند روند چندين سال گذشته دستخوش تحول شود) در برابر آن مي ايستند. در يک نگاه مثبت ، اين مقاومت ، به علت منفعت طلبي هاي شخصي نيست. بلکه در قالبهاي نظري و اعتقادي گنجانده شده است.
گروهي نيز (مانند تشکلهاي ملي گرا) از آنجا که اساسا دين را مقوله اي کاملا فردي مي دانند و با اجراي احکام حکومتي اسلام مشکل دارند با گروه اول همداستان مي شوند. بخش سوم مخالفان را افرادي تشکيل مي دهند که نگرانند موفقيت هاي احتمالي دولت جديد، عملکرد پيشينيان را زير سوال ببرد.
اين نگراني آنگاه شدت مي يابد که توفيقات دولت کنوني آنقدر گسترش يابد که فضا براي بازگشت آنها به قدرت از دست برود. بخش چهارم مخالفان ، کساني هستند که تعارض و تضاد فکري با دولت ندارند.
اين افراد در زمره جناح اصولگرا به شمار مي آيند، اما سليقه هايي متفاوت با عناصر قوه مجريه دارند. اين گروه را شايد بتوان نقادان درون جناحي (و نه مخالفان) ناميد. اصولگرايان بايد بپذيرند که اين گونه منتقدان ، آنها را از راکد ماندن و پوسيدن نجات مي دهد.
در مقابل اعتراضات بايد به گونه اي سر و سامان يابد که مبتني بر نقد علمي و بر پايه واقعيت ها و نه اوهام باشد.

2شيوه تخريب
يک سايت اينترنتي مطلب طنزي را منتشر کرد که طي آن ، زريبافان دبير هيات دولت ، تعابيري اغراق گونه و غلوآميز درباره رئيس جمهور به کار برده بود.
در اين مطلب طنزگونه ، زريبافان ، با لحني عاري از ادب منتقدان دولت را به باد انتقاد گرفته بود. يکي ، دو روزنامه وابسته به اصلاح طلبان ، اين مطلب را به طور کامل انتشار دادند و آن را يک اظهارنظر کاملا جدي معرفي کردند.
اصول حرفه اي رسانه اي! اقتضا مي کند چند خبرگزاري و روزنامه ، حول آن قلمفرسايي کنند و يا نظرات شخصيت هاي هر دو جناح را بخواهند. انتقادهاي تندي به دبير هيات دولت وارد شد و دست آخر هم معلوم گرديد قصه از بيخ و بن دروغ بوده است.
نمونه ديگر، انتشار دروغ ، ميثاق وزيران با امام زمان (عج) بود. برخي سايت هاي اينترنتي در ادعايي خنده آور نوشتند که وزيران چنين ميثاق نامه اي را به وزير ارشاد سپرده اند تا آن را به مسجد جمکران ببرد.
حتما براي اين که اين شايعه سراپا دروغ جا بيفتد، آن را با خبر ديگري که حکايت از تامين اعتبار براي بازسازي مسجد جمکران داشت تلفيق کردند. افرادي که به اين دروغ بافي دست زدند، در پي آن بودند که دولت را به تحجر و قشري گري متهم کنند. (گو اين که در جريان انتخابات نيز چنين کردند) بعضي از عناصر وابسته به جناح اصولگرايان نيز قبل از آن که خود را براي کشف واقعيت به زحمت بيندازند، «آتش بيار» معرکه شدند.
گرچه عکس العمل دير هنگام دولت در هر دو مورد براي اطلاع رساني صحيح و به موقع ، قابل انتقاد است اما نبايد از نظر دور داشت که فرآيند انتشار دو شايعه بالا بسيار هوشمندانه اجرا شد و اثر خود را بر بخشهايي از جامعه گذاشت.

بالا بردن انتظارات
همان گونه که پيش تر اشاره شد، انتظارات بخشهايي از جامعه از دولت جديد، منطقي است اما برخي رسانه ها زمان پاسخگويي به مطالبات را از آنچه معمولا در سيکل اداري قابل اجراست ، جلو مي کشند.
رهبر فرزانه انقلاب در خطبه هاي اخير نماز جمعه تهران ، در توضيحي کوتاه ، به اين نکته اشاره کردند و ضمنا خود را پيشقراول مطالبه کنندگان دانستند. دولت در آغاز راه ، با مشکلات جدي روبه روست که چون برخي از آنها جز با ساختارشکني حل نمي شود، زمان بر است.
با اين حال ، دولت بخوبي مي داند که وعده هاي طولاني مدت ، از نظر مردم يعني تعليق به محال. مبارزه جدي دولت با افزايش قيمت چند کالاي پر مصرف در روزهاي اخير نشان داد که نسبت به شعارهايش عقب ننشسته و مانند گذشته توجيهات داخلي و بين المللي را براي بالا رفتن قيمتها نمي پذيرد.
از سويي ، دولت بايد بداند بالا بردن انتظارات و جلو کشيدن زمان پاسخگويي به مردم را نمي توان از رسانه ها گرفت. آنها به دنبال جذابيت حرفه اي کارشان هستند. اما دولت مي تواند از همين رسانه ها براي سخن گفتن با مردم استفاده کند و مشکلات فراروي را بازگويد.
تجربه نشان داد که مردم ، بيش از حد انتظار مسوولان ، با انصافند و همين انصاف ، فرصت لازم را براي مديران باز توليد مي کند.

محمد مهاجري

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا